سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

آیتالله سیبویه درگذشت
نظرات ()

حوزه/ آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین سیبویه حائری از علمای مشهد و از شاگردان امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی(ره)، دارفانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

حوزه: آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین سیبویه حائری از علمای مشهد و از شاگردان امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی(ره) و اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان، بامداد امروز، 12 آبان‌ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

این عالم وارسته چند روز پیش به علت عارضه عفونی و کلیوی در بخش سی سی یو بیمارستان امام زمان(عج) مشهد بستری شده بود.

*آیت الله سیبویه که بود؟

آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه حائری در سال 1306 هجری شمسی در بیت علم و زهد و تقوی در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشودند . پدر ایشان آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی سیبویه (ره) از مراجع تقلید حوزه علمیه کربلا و از شخصیت های برجسته شهر بودند.

ایشان پس از گذراندن دوره ابتدایی و مقدمات حوزوی در شهر کربلا ، عازم شهر نجف اشرف می شوند و از محضر اساتید برجسته آن زمان استفاده می کنند.

این عالم فقید در حوزه علمیه کربلا در دروس سطح از محضر اساتیدی چون حضرات آیات حاج آقا شیخ علی ساوجی ، طبسی حائری ، شیخ جعفر رشتی ، شیخ محمد خطیب ، آقا شیخ محمد رضا اصفهانی ، شیخ یوسف خراسانی و مرحوم والدشان استفاده می کنند.

در نجف اشرف نیز سطوح عالیه حوزه را در محضر بزرگانی همچون حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی ( کفایه ) ، سید احمد اشکوری ، شیخ صدرای بادکوبه ای و حاج سید محمد باقر محلاتی فرا گرفته و در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی ، سید حسن بجنوردی ، میرزا باقر زنجانی و حاج میرزا حسن یزدی شرکت می کنند که ثمره آن نگارش تقریرات دروس خارج آن اساتید می باشد که برخی از آنها به چاپ رسیده است.

ایشان در حوزه علمیه نجف اشرف به تدریس فقه و اصول ، تفسیر ، عقاید و اخلاق می پردازند . معظم له در نجف اشرف نقش مهمی در احیای مسجد شیخ طوسی (ره) داشتند بطوریکه بحث های ایشان در نجف اشرف بیشتر در مسجد جامع شیخ طوسی (ره) برگزار می شد.

آیت الله سیبویه در سال 1358 هجری شمسی توسط عمال حکومتی عراق دستگیر و از شهر نجف اشرف اخراج می شوند و به همراه گروهی از علما عازم ایران شده و در شهر مقدس مشهد اقامت می افکنند.

ایشان در حوزه علمیه مشهد ، اقدام به تاسیس مدرسه علمیه امام حسین (ع) کرد و به تدریس تفسیر و درس خارج فقه در این مدرسه می پرداخت و بدین صورت حضور با برکت خود را در مشهد مقدس با تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق تکمیل کرد.

*زمان تشییع

مراسم تشییع آن مرحوم پنج شنبه 14 آبان ماه ساعت 9 صبح از حسینیه نجفی ها واقع در خیابان آیت الله شیرازی، کوچه مخابرات به سمت حرم مطهر رضوی می باشد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/8/12
زمان : 10:39 صبح
9 مصوبه جدید شورای پول و اعتبار
نظرات ()

در نشست شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های تجاری و مؤسسات در دامنه 10 تا 13 درصد، تسهیلات خرید دین با نرخ 16 درصد، اعطای کارت اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان،اعطای خطوط اعتباری با مهلت بازپرداخت 7 سال در بازار بین‌ بانکی و سایر تسهیلات تصویب شد.

روابط‌عمومی بانک‌مرکزی: اهم مصوبات این نشست که سه‌شنبه 28 مهرماه 94 تشکیل شد به شرح زیر است:

«دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی مددجویان سازمان زندان‌ها و خانواده آنان» موضوع بند (ز) تبصره 16 قانون بودجه سال جاری به تصویب رسید.

در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن، با موارد زیر موافقت به عمل آمد:

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم و تسهیلات عادی بانک‌ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسری یافت.

با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های 600، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت به عمل آمد.

3- در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید، برای ایجاد تحرک در بخش واقعی اقتصاد و فراهم کردن زمینه‌های رشد اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی انباشته شده در انبارها و نیز به منظور رفع تنگناهای مالی و کاهش تدریجی نرخ‌های سود بانکی، بانک‌مرکزی می‌تواند ضمن پایش مستمر نرخ تورم، از طریق مداخله و گسترش بازار بین‌بانکی و فراهم کردن منابع مالی لازم برای رفع مشکلات نقدینگی بانک‌ها و هدایت نرخ‌های سود بانکی به دامنه قابل قبول و متناسب با نرخ تورم، سیاست‌ها و اقدامات لازم را معمول کند. بر همین اساس موارد زیر به تصویب رسید: 

نسبت سپرده قانونی انواع سپرده‌های بانک‌های تجاری و موسسات اعتباری غیربانکی در دامنه 13-10 درصد تعیین می‌شود. بانک‌مرکزی حسب رعایت ضوابط ابلاغی و مصوبات شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری یاد شده، نسبت سپرده قانونی آنها را در دامنه مزبور تعیین خواهد کرد. نسبت‌های تعیین شده از سوی بانک‌مرکزی در مقاطع زمانی سه‌ماهه و حسب عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

سایر مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص نسبت سپرده قانونی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به قوت خود باقی است.

اجازه خرید اسناد ناشی از فروش خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی (تراکتور و کمباین) توسط شرکت تولیدکننده به میزان هر دستگاه 250 میلیون ریال (حداکثر معادل 80 درصد ارزش هر دستگاه) به مدت حداکثر 7 سال با نرخ 16 درصد توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی خواهد بود و بانک‌مرکزی نیز با نرخ 14 درصد این اعتبار را در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی قرار خواهد داد.

اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین (تنزیل اسناد طلب ناشی از فروش اقساطی کالا) از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با نرخ سود سالانه 16 درصد (اعتبار لازم برای اجرای این طرح از سوی بانک‌مرکزی با نرخ 14 درصد تامین می‌شود).

اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام و منتخب از طریق صدور کارت اعتباری (برمبنای عقد مرابحه) برای افرادی که درآمد مشخصی دارند، تا سقف حداکثر 100 میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر دو سال.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور فعال‌سازی و گسترش بازار بین بانکی، در راستای سیاست‌های حمایت از تولید داخلی و خروج از رکود و در جهت کاهش تدریجی نرخ سود بانکی از طریق اعطای خطوط اعتباری با مهلت بازپرداخت حداکثر 7 سال و سپرده‌گذاری در بازار بین بانکی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی اقدام می‌کند.

4- شورای پول و اعتبار در چارچوب ماده 21 قانون رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف مساعدت به بنگاه‌های اقتصادی و هم‌راستا با برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، دستورالعمل اجرایی ناظر بر حساب ویژه تامین سرمایه در گردش را به تصویب رساند. به موجب دستورالعمل یادشده، تسهیلاتی به منظور تامین سرمایه در گردش پایدار واحدهای اقتصادی در قالب اعتبار در حساب جاری در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/7/29
زمان : 9:30 صبح
آغاز مراسم عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب از امشب
نظرات ()

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع)، امسال نیز همچون سال‌های گذشته مجلس عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: آغاز مراسم عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب از امشب

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از khamenei.ir، این مراسم از هفتم تا دوازدهم محرم (از شب هشتم تا شب سیزدهم محرم 1437 هـ. ق) برابر با چهارشنبه 29 مهرماه تا یکشنبه سوم آبان، به مدت 5 شب، همراه با اقامه‌ نماز جماعت مغرب و عشاء در حسینیه‌ امام خمینی‌ رضوان‌الله‌علیه واقع در خیابان فلسطین جنوبی، تقاطع خیابان آذربایجان برگزار می‌شود. هر شب قبل از اذان مغرب نیز، حجت‌الاسلام فلاح‌زاده به بیان احکام شرعی خواهند پرداخت.

از عموم مردم عزیز و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت‌علیهم‌السّلام دعوت می‌شود تا در این مراسم شرکت فرمایند.

 

برنامه‌ مراسم به شرح زیر است:

شب اول، چهارشنبه – 29 مهر 1394

قاری: جناب آقای مسعود گرجی – مداح: جناب آقای علی انسانی، سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، عزاداری: جناب آقای منصور ارضی

 

شب دوم، پنج شنبه – 30 مهر 1394

مداح قبل از منبر: جناب آقای سماواتی، سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، عزاداری: جناب آقای میثم مطیعی

 

شب سوم، جمعه – 1 آبان 1394

مداح قبل از منبر: جناب آقای حسین اکبری، سخنران: حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، عزاداری: جناب آقای محمود کریمی

 

شب چهارم، شنبه – 2 آبان 1394

مداح قبل از منبر: جناب آقای سیدمحمد موسوی، سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عزاداری: جناب آقای محمد طاهری

 

شب پنجم، یکشنبه – 3 آبان 1394

مداح قبل از منبر: جناب آقای مرتضی طاهری، سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عزاداری: جناب آقای سعید حدادیان




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/7/29
زمان : 9:25 صبح
یارانه 45500 تومانی مهرماه واریز و قابل برداشت شد
نظرات ()

یارانه نقدی 45500 تومانی مهرماه 94 بامداد امروز به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت شد.

خبرگزاری فارس: یارانه 45500 تومانی مهرماه واریز و قابل برداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس، اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها پیشتر درباره زمان واریز یارانه نقدی مهرماه اعلام کرده بود که پنجاه و ششمین مرحله یارانه نقدی مهر ماه امسال همانند ماههای گذشته به ازای هر نفر 455 هزار ریال، ساعت 24 یکشنبه  بیست‌وششم مهرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مسئول تشخیص نیازمندی خانوار برای دریافت یارانه نقدی است.

بر همین اساس، طبق اعلام علی ربیعی، وزیر رفاه تاکنون بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر حذف شده‌اند و این رویه ادامه خواهد یافت.

از ابتدای پرداخت یارانه نقدی در 28 آذر 1389 ماهانه حدود 3200 میلیارد تومان یارانه و در مجموع حدود 179 هزار میلیارد تومان یارانه تاکنون به مردم پرداخت شده است.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 94/7/27
زمان : 8:41 صبح
شوک و اندوه در اردوگاه سرخپوشان
نظرات ()

کاپیتان پرسپولیس درگذشت/نوروزی به سفر ابدی رفت

بامداد امروز کاپیتان فوتبال پرسپولیس به دیار باقی شتافت.

خبرگزاری فارس: کاپیتان پرسپولیس درگذشت/نوروزی به سفر ابدی رفت

به گزارش خبرگزاری فارس، هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس به دلیل سکته قلبی در ساعت 4 صبح امروز به بیمارستان آتیه منتقل شد اما متاسفانه این بازیکن جان خود را از دست داد.

پندار خمارلو مدیر رسانه ای پرسپولیس در گفت و گو با فارس این خبر را تایید کرد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 94/7/9
زمان : 9:6 صبح
آغاز ثبتنام پیادهروی کربلا از فردا
نظرات ()

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از آغاز ثبت‌نام برای زیارت اربعین و حضور در پیاده روی از فردا خبر داد و گفت: متقاضیان باید در سامانه سماح ثبت نام کنند و گذرنامه معتبر نیز داشته باشند.

محسن نظافتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس گفت: ثبت نام زائران برای اعزام به کربلا در ایام اربعین از فردا روز یکشنبه 15 شهریورماه آغاز خواهد شد.

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت داشتن گذرنامه دارای اعتبار تا پایان سال 94 را ضروری دانست و افزود: زائران باید برای اعزام در سامانه سماح به نشانی www.samah.haj.ir ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه همه اعزام های ایام اربعین به کربلا در قالب این ثبت نام ساماندهی خواهد شد، گفت: پس از ثبت نام در این سامانه دسته‌بندی و گروه‌بندی‌های زائران انجام می‌شود و بعد از آن تمامی اطلاعات لازم در خصوص اعزام زائران در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

نظافتی ادامه داد: برای تمامی زائرانی که قصد زیارت کربلا در ایام اربعین را دارند باید گذرنامه معتبر همراه داشته باشند و برای تمامی آنها روادید صادر می‌شود.

به گفته وی، این موضوع به دلیل جلوگیری از بی نظمی و ارائه خدمات اسکان، تغذیه، حمل و نقل و... بهتر به زائران و با هماهنگی با دولت عراق انجام خواهد شد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/6/15
زمان : 10:48 صبح
تصاویر/ میوهها و سبزیجات بامزه
نظرات ()

میوه‌ها و سبزیجاتی که با شکل‌های عجیب و غریب؛ شبیه حیوانات، اعضای بدن و یا حتی انسان به نظر می‌رسند را در ادامه مشاهده می‌کنید.
خبرگزاری فارس: تصاویر/ میوه‌ها و سبزیجات بامزه

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از مجله تصویری لاپلاس، آیا تا به حال سبزی یا میوه ای دیده اید که شبیه چیز دیگری به نظر برسد؟ در ادامه تعدادی از این میوه های عجیب و غریب را خواهید دید که شبیه حیوانات، اعضای بدن و یا حتی انسان به نظر می رسند! 

 

   

 




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 94/4/8
زمان : 10:27 صبح
10 پیام حقوقیکه همگان باید بدانند
نظرات ()

 به گزارش رجانیوز، نادانسته‌های حقوقی و قضایی جامعه امروز که ریشه بسیاری از مشکلات قضایی است، لازم است به طور گسترده برای تمام اقشار اطلاع‌رسانی شده و مورد توجه عمومی قرار گیرد. 10 نکته و پیام هشداردهنده ارائه شده تلاشی برای ساماندهی رفتار حقوقی مردم با هدف کاهش پرونده‌های قضایی و گرفتاری‌های جامعه است.  

اول: پرهیز از انجام معاملات با دست‌نوشته یاقولنامه عادی

لازم است همگان بدانند برای انجام معاملات و تنظیم سند آن، از آنجا که اسناد و دست‌نوشته‌های عادی بسیار متزلزل و  قابل‌انکار و تردید می باشند؛ لذا خطاپذیری در مرحله اثبات اصالت آن بالا است. با توجه به اینکه موارد بسیاری از اینگونه نوشته‌ها، جعل می‌شود، اثبات اصالت نوشته عادی توسط کارشناسان بسیار مشکل است از این جهت ممکن است حقوق افراد ضایع شود. لازم است افراد از آن اجتناب کنند و جایی که دسترسی به دفاتر اسناد رسمی نباشد، در تنظیم سند عادی حتما دونفر شاهد بگیرند.

دوم: عدم اثبات اصالت سند عادی، در حکم جعل است

وقتی دست‌نوشته یا سند عادی به دادگاه ارائه شود، دادگاه آن را به کارشناس ارجاع می‌دهد تا اصالت آن بررسی شود اگر احراز اصالت دست نوشته صورت نگیرد، سند جعلی محسوب می‌شود و در صورت شکایت فرد ذینفع، پرونده جزایی دیگری با عنوان "جعل" و "استفاده از سند مجعول" قابل طرح خواهد بود که مجازات هرکدام از آنها حداقل شش ماه حبس می‌باشد. با این ملاحظات نه تنها حقوق مالی موجود بواسطه دست نوشته تامین نمی‌شود بلکه جنبه کیفری دیگری نیز متوجه فرد ارائه کننده می‌گردد. تنظیم رسمی سند می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند. یکی از موارد شایع، بذل و بخشش مهریه با دست نوشته عادی بین زن و شوهر است که معمولا نتایج فوق را درپی دارد.

سوم: ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک قبل از انجام معامله

افراد زمانیکه می‌خواهند ملک یا زمینی را معامله و قولنامه کنند، لازم است در مورد ملک و مستغلات از اداره ثبت اسناد استعلام کرده و پس از آن اقدام به امضاء قولنامه و تبادل وجه معامله کنند. در موارد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملک به علل قانونی در توقیف و یا رهن بوده و گاهی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد؛ لذا بی توجهی به این مسئله مشکلات حقوقی و قضایی زیادی برای فرد ایجاد می‌کند. معامله پس از استعلام و تخصیص کد رهگیری با چنین مشکلاتی روبرو نخواهد بود.

چهارم: دانستنی‌های مهریه

مهریه بالای 110 سکه با معرفی و توقیف اموال، نظیر ملک، دارایی، حساب بانکی، حقوق دریافتی ماهانه و .. قابل وصول است. همچنین مهریه پس از فوت زن، توسط ورثه‌اش قابل وصول است و پس از فوت شوهر، توسط زن از اموال باقی مانده شوهر قابل دریافت است.  به یاد داشته باشیم بذل و بخشش مهریه با دستنوشته عادی به راحتی قابل اثبات نیست، این کار لازم است در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

پنجم: معامله صوری به قصد فرار از دین، جرم و قابل پیگیری است

گاهی اوقات افراد برای اینکه بدهی مالی خود را نپردازند، اموال را به نام فرد دیگری انتقال می‌دهند. این معامله از نظر قانون صوری تلقی می‌شود، با توجه به اینکه در بسیاری از موارد اموال به نام اعضای درجه یک خانواده وی انتقال می‌یابد و یا تاریخ معامله نزدیک به زمان وقوع دعوا در دادگاه و مقدم بر نقطه نزاع بوده و یا مبلغ معامله مبادله نشده باشد، در این‌صورت، دادگاه آن معامله را باطل می‌کند و در صورت شکایت ذینفع، فرد به دلیل فرار از دین به چهار ماه تا دوسال حبس محکوم می شود.

ششم: اموال مستثنی از دین

برخی از اموال محکومین مالی در هنگام اجرای حکم، از شمول توقیف جهت پرداخت بدهی مالی به شرح زیر مستثنی شده است:

- مسکن موردنیاز بدهکار و افراد تحت تکفل وی بارعایت شوون عرفی و به شرط سکونت در آن.

- وسیله نقلیه شخصی موردنیاز متناسب با شان بدهکار.

- اثاثیه موردنیاز زندگی برای رفع حوایج ضروری بدهکار و خانواده و افراد تحت تکفل وی.

- وسایل و ابزار کار از جمله برای کسبه وتجار سرمایه و محل کسب، و برای کشاورزان ادوات زراعی.

هفتم: صیغه محرمیت در دوران نامزدی

بسیاری از خانواده ها بدون اطلاع از اثرات حقوقی محرمیت که در قانون همان نکاح موقت خوانده می‌شود نسبت به اجرای صیغه محرمیت در دوران نامزدی اقدام می‌کنند که ناخواسته با مشکلاتی روبرو می‌شوند. برای نکاح موقت، مبلغ ناچیزی مهریه تعیین می‌کنند که با پایان یافتن دوره محرمیت، طرفین اقدام به نکاح دائم کنند. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که مرد به دلایلی با جاری شدن نکاح دائم مخالفت می‌کند. با این امتناع، خانواده دختر متضرر شده و با دریافت مهریه ناچیز، دختر به خانه پدر برمی‌گردد. چه بسا در طول مدت نکاح موقت، زوجیت نیز واقع می‌شود.

هشتم: وعده قبل از عقد نکاح، تعهد ایجاد نمی‌کند

‏ در خواستگاری، توافق پسر و دختر و یا خانواده‌های دو طرف درباره نکاح یا ازدواج آتی ایجاد تعهد و حتی مشروعیت رابطه زناشویی ایجاد نمی‌کند. طبق قانون مدنی وعده ازدواج، ایجاد علقه زوجیت نمی‌کند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر‌ شده است، پرداخته شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد، در زمان خواستگاری و مادام که عقد نکاح جاری نشده است، می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ‌وجه، او را مجبور به ازدواج کرده یا به جهت صرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارتی کند و تا زمانی که عقد ازدواج منعقد نشده‌است نمی‌توان دو طرف را ملزم به زندگی زناشویی دانست و وعده‌هایی که عرفا بین خانواده‌ها تبادل می‌شود، ارزش حقوقی و یا سند رسمی را ندارد.

نهم: میزان مهریه همان اظهار اولیه در حین عقد رسمی نکاح است

گاهی اوقات خانواده ها اصرار به جاری شدن صیغه نکاح نزد فرد معین و مشهوری دارند و در همان صیغه که با حضور شاهد و رعایت همه جوانب شرع و قانون صورت گرفته، مهریه محدودی اعلام می‌شود. سپس خانواده‌ها برای ثبت در دفترخانه، میزان مهریه را افزایش می‌دهند که از نظر قانون مورد قبول نیست. مهریه اصلی همان است که هنگام جاری شدن صیغه نکاح اعلام می‌شود. لکن خانواده‌ها هنگام مراجعه به محضر گاهی مهریه‌ای مغایر با آنچه شفاهی توافق کرده‌اند، درج می کنند. این اظهار در محضر، مستند خواهد بود و دادگاه به توافق قبلی که رسمی نبوده، توجه ندارد.

دهم: افزایش مهریه بعد از وقوع عقد

افزایش ثانوی مهریه مورد استناد نیست به این معنا که بعد از وقوع عقد و ثبت مهریه، طرفین تصمیم به افزایش مهریه می‌گیرند و حتی اقرارنامه‌ای تنظیم و توضیحاتی اضافه می‌شود. این شرایط جدید نمی‌تواند به عنوان مهریه اصلی تلقی شود در واقع افزایش بعدی یک تعهد است که عنوان و امتیازات مهریه را ندارد.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 94/4/4
زمان : 5:53 صبح
تصاویر زیبا از لحظه وقوع رعد و برق
نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/4/3
زمان : 8:6 عصر
عکس: زندگی بر روی آب‎
نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/2/15
زمان : 10:36 صبح




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ