سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

آرزویم ” اُمُل ” ماندن است
نظرات ()

آرزویم ” اُمل ” ماندن است در این وانفسای ” روشنفکری !! “

وقتی تو خیابون چشمم به چشم یه جوون افتاد

سرم رو برگردوندم، وقتی از کنارم گذشت ،

بهم گفت : اُمل !!

وقتی سر به زیر با ناموس مردم حرف زدم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی تو تاکسی سوار شدم دیدم یه نامحرم کنارم نشسته ،

خودم رو جمع کردم ،

بهم گفت : اُمل !!

وقتی موقع اذان رفتم مسجد دانشگاه ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی چادر سرم گذاشتم تا کمتر جلب توجه کنم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی با عشوه و ناز با نا محرم حرف نزدم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی عکس بدون حجاب و برهنه ی خودمو توی فیس بوک برای کوبیدن لایک های پر از هوس نذاشتم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی زنگ گوشیم بوی پیراهن یوسفه ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی پای ثابت بچه های هیئت شدم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی موقع حرف زدن با نامحرم سرم پایین بود ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی در جواب رابطه دوستی پسر ترم بالایی گفتم : نه ،

بهم گفت : اُمل !!

وقتی نخواستم پشت سر دختر مردم راه برم و مزاحمش بشم ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی پشت رهبرم حرف زدن ، رگ غیرتم بالا زد ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی بهترین کتاب رمانم شد “دا” ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی گفتم توی خونمون ماهواره نداریم چون عقیدم اینه که ماهواره دقیقا همون غارت فرهنگیه ،

بهم گفتن : اُمل !!

وقتی بزرگترین آرزوم شد ” شهادت ” ،

بهم گفتن : اُمل !!

تازه فهمیدم این روزها هر کی از کنارم رد میشه ، چرا به من میگه : اُمل ؟!

اصلا خدایا شکرت که شدم اُمل در روزگاری که هرچیز غیر از آُمل بودن بوی کفر و فساد میده …




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 92/10/12
زمان : 12:33 صبح
پر بزن چادرت تو را بال است ... .
نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 92/9/13
زمان : 10:14 عصر
«حسنا»؛ یک چادر دوست داشتنی و راحت به دور از خودنمایی
نظرات ()

زهرا کریمی - گروه فرهنگی رجانیوز: این روزها که ترویج فرهنگ استفاده از چادر به یکی از دغدغه های زندگیم تبدیل شده، با دقت زیادی به مدل های مختلف چادر در محیط اطرافم نگاه می کنم. و از قضا چند وقت پیش در مترو با خانمی آشنا شدم که چادر بسیار زیبایی به سر داشت و تصمیم گرفتیم پس از معرفی چادر جلابیب که در گزارش پیشین برای مخاطبان عرضه شد، به بیان ویژگی های چادر حسنا بپردازیم. این نوع چادر، حجابی مثل چادرهای نیم دایره ساده داشت ولی طراحی اش بسیار متفاوت از چادرهای ساده بود. بر خلاف چادرهای ساده روی سر سنگینی نمی کرد و با مقنعه ای که همراه این نوع چادر عرضه می شد، حجاب کاملی را ارائه می نمود.

از صحبت‌های این خانم تقریبا 35 ساله، متوجه شدم که نام این چادر حسنا است و احساس راحتی زیادی را برای زنان چادری به همراه دارد. او به خبرنگار رجانیوز گفت: آشنایی من با چادر حسنا به زمان دانشجویی‌ام بر می‌گردد. در ان زمان پسرم تنها شش ماه داشت و باید او را هر روز قبل از شروع کلاس به خانه مادرم می‌بردم، در آن مدت استفاده از چادرهای معمولی برایم کار بسیار سختی بود و به دنبال چادری می‌گشتم که راحت و به دور از هر گونه خودنمایی باشد. آنقدر گشتم تا اینکه یکی از دوستانم چادر حسنا را به من معرفی کرد و حالا نزدیک به شش سال است که از این نوع چادر استفاده می کنم و از این انتخاب بسیار راضی هستم.

چادر حسنا

این آشنایی باعث شد تا ما از نزدیک در جریان فعالیت‌های زهرا نیلچی زاده طراح این نوع چادر قرار گرفته و گفتگویی را با ایشان ترتیب دهیم.

خانم نیلچی زاده چه شد که فکر طراحی چادر حسنا به ذهنتان رسید؟

این حجاب از قدیم حجاب ملی زنان ایران بوده است و ما آن را به عنوان یک پوشش ملی برای خودمان قبول داشته و یقین داشتیم که می تواند یک حجاب خوب و کامل برای زنان امروز باشد. پس از اشنایی بیشتر با حسنا، یکسری طراحی های جدیدی را ارائه کردیم که باعث شد این چادر، کامل تر شده و ویژگی های خوبش افزایش یابد. این حجاب به خاطر اینکه قابلیت رو گیری دارد مثل چادرهای نیم دایره ساده جلب توجه نمی کند و حتی خانم های چادری که برایشان حجاب کامل در عین تغییر نکردن ظاهرشان مهم بود؛ این حجاب را پذیرفتند. ضمن اینکه به اذعان دیگران حتی تاکنون یک نقطه ضعف در خصوص چادر حسنا وجود نداشته و مشتریانمان یک ایراد هم از آن نگرفته اند. البته این حجاب اگر به همراه مکملاتش استفاده شود به عنوان بهترین حجاب شناخته خواهد شد و بهتر است بگویم که چادر حسنا شماره ثبت صنعتی نیز دارد.

مکملات چادر حسنا چیست؟

چادر حسنا یک مقنعه آستین دار دارد که با طرح مقنعه آستین داری که در مشهد به فروش می رسد، کاملا متفاوت بوده و طراحی خودمان است. این مقنعه در حقیقت جایگزین مانتو، ساق دست و حتی رو بند می شود.

چادر حسنا

 

در چه سالی چادر حسنا را طراحی کردید؟

چادر اصیل ایرانی در زمان رضا شاه وجود داشت و  آن موقع به نام چادر شش متری معروف بود. شما قطعا در فیلم های قدیمی این نوع چادر را دیده اید که دستک های تقریبا کوتاهی داشت و از شش متر پارچه استفاده می کرد و چین زیادی داشت. در سال 81 ما طراحی چادر کمری که همان چادر اصیل ایرانی بود را شروع کردیم که با چادر قجری فرق دارد و نامش را حسنا گذاشتیم. چادر اصیل ایرانی دستک های بلند دارد که مشکی آن یک وجب از زانو پایین تر است، چادر احرامش یک وجب بالای زانو است و چادر گلدارش برای استفاده در منزل، روی زانو است و به صورت دو تکه دوخته می شود.

چادر حسنا

 

یعنی تکه بالا و پایینش از هم جداست؟

نه این دو تکه از پشت به هم وصل هستند و چیز جدایی ندارد،از جلو هم از خط کمر به هم وصل است.

چادر حسنا برای انجام چه کارهایی و چه گروه سنی ای بهتر است؟

این چادر برای یک دختر قبل از سن تکلیف برای انس گرفتن با حجاب استفاده می شود تا یک خانم 70 ساله که نمی تواند به خاطر وضعیت جسمانی اش چادر معمولی به سر کند، حسنا مانعِ انجام هیچ کاری نمی شود و از یک خانم خانه دار تا یک خانمی که کوهنورد است می توانند از آن استفاده می کنند، دو تا از مشتریان ما کوهنورد حرفه ای هستند که این چادر پاسخگوی نیازشان در فعالیت کوهنوردی بود و این چادر درهنگام وزش باد از بدن فاصله دارد و اندام را مشخص نمی کند.

چادر حسنا

 

خانم نیلچی زاده تاکنون سابقه داشته که چادر حسنا خانمی که مانتویی بوده یا عقیده ای به حجاب نداشته را چادری و باحجاب کند؟

موارد خیلی زیادی در این خصوص داشته‌ایم. بهتر است اینجا به این نکته اشاره کنم که همه هنرجویان و شاگردان ما با کار در این فضا آشنا هستند، آن ها چه در زمان آموزش و چه در زمان کار با وضو هستند، بدون وضو پارچه را برش نمی زنند و در سر کلاس حضور نخواهند داشت. خیلی ها به خاطر اینکه چادر حسنا حجاب کاملی داشت به سراغ ما می آمدند و خیلی ها هم اصلا چادری نبودند و به واسطه این حجاب چادری شدند.

یادم می‌آید سال 85 دو تا خواهر برای دوخت چادر به دفتر ما مراجعه کردند که ظاهر مناسبی از نظر حجاب نداشتند. من به اینها نگفتم که شما مانتویی هستید و من برای شما چادر نمی دوزم بلکه با روی باز با آن ها برخورد کردم و وقت گذاشتم همه مدل ها را نشانشان دادم و آن ها به لطف خدا چادر حسنا که ان زمان به اسم چادر اصیل ایرانی شناخته شده بود را انتخاب کردند.

چادر حسنا

پس از انتخاب به ان ها گفتم که "حالا ما با شما چیکار کنیم؟چون صاحبکارمان راضی نیست برای کسی که اهل آرایش است چادر بدوزیم"، یک نگاه به محیط کار من کردند و گفتند "مگر شما برای خودتان کار نمی کنید" گفتم "من یک کارگر ساده ام اگر خانم فاطمه زهرا (س) قبول کرده باشند ایشان صاحبکار من هستند." به آن ها گفتم که اصلا آرایش با حجاب سنخیت ندارد وقتی من محجبه آرایش کنم و حجابم را به تمسخر بگیرم چطور توقع دارم که دیگران به من به عنوان یک خانم محجبه احترام بگذارند.

آنها گفتند که ما اصلا چادری نیستیم و امدیم یک چادر سفارش بدهیم که اگر ختم و یا زیارتی رفتیم چادر داشته باشیم و این چادر حسنا هم بهتر و زیباتر است. گفتم من اصلا کاری به این حرف ها ندارم و می گویم زمانی که از این چادر استفاده می کنید نباید ارایش داشته باشید. در حقیقت هدف ما این است که این افراد ذره ذره حرمت حجاب را بفهمند و همین اثرات را هم الحمدالله داشته است، وقتی این حرف را به این دو خواهر زدم یکی از ان ها که حجابش بهتر از آن یکی بود شرایط کار ما را قبول کرد. ولی خواهرشان با دلخوری به من نگاه می کرد و زیر لب غر می زد. بعد از اینکه تصمیم به رفتن گرفتند به من گفت که خانم من اصلا چادری نیستم و آنقدر گنهکار هستم که دیگر نمی خواهم به خاطر یک چادر مدیون شما شوم. وقتی این حرف را زد من به او گفتم که از همین وجدانت خوشم امد و همین که نمی خواهی مدیون من شوی برایم خیلی خوشایند است. شما به عنوان یک خانم مسلمان فکر نمی کنی که با این وضعیت مدیون خانم فاطمه زهرا (س) می شوی. پس از این صحبت ها همه گریه می کردیم و منقلب شده بودیم و پس از آن این دختر نیز سفارش دوخت چادر حسنا را داد و هفته دیگر بدون آرایش برای دریافت چادرش آمد. دو ماه بعد این خانم به من زنگ زد و گفت: خانم شما با من چیکار کردی، از آن روزی که چادر حسنا را به سر کرده ام آن را کنار نگذاشته ام و خودم تعجب کرده ام.

این چادر چند متر پارچه استفاده می کند؟

یکی از ویژگی های خوب این چادر برعکس چادرهای دیگر این است که به خاطر نوع الگویش اسیب پذیری کمی دارد. ماهی یکبار هم به شست و شو نیاز ندارد چون اصلا کثیف نشده و روی زمین کشیده نمی شود. به خاطر نوع برش الگو به جایی گیر نمی کند که پاره شود و از بین رود. به اندازه همان چادر معمولی پارچه مصرف می کند و با پارچه های ساده دوخته می شود.

چادر حسنا

 

خانم ها چگونه می توانند اقدام به تهیه این نوع حجاب نمایند؟

ما هم پذیرش حضوری داریم و هم برای شهرستان ها و خارج از کشور به صورت غیر حضوری این چادر را تهیه می کنیم. تاکنون از کانادا، آمریکا، آلمان و برخی کشورهای دیگر سفارش دوخت داشته ایم. ما در چند سال اخیر بیشتر هدفمان را روی آموزش این چادر گذاشته ایم و از آذر به بعد درصد آموزش را بالا می بریم تا بتوانیم فرهنگ حجاب قرآنی را افزایش دهیم و دوستان علاقمند می توانند برای آموزش در سراسر کشور با شماره تلفن 09123100083 تماس حاصل نمایند. ما اخیرا برای آموزش این چادر به استان قزوین رفته بودیم و با استقبال خوبی مواجه شد؛ چراکه ما برش حجاب ها را به صورت کاربردی آموزش می دهیم.

راهکار شما برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تنها با حرف صورت نمی گیرد بلکه باید با عمل همراه باشد و همین که ما مشتری را حضورا دعوت می کنیم یک فرهنگسازی صورت می گیرد. در یکی از جلسات شورای شهر دوره قبل که من هم حضور داشتم، خانمی می گفت که به نظر من بهتر است برای ترویج چادر روی آن ها پولک و منجوق بدوزیم و خانمی که مسئول جلسه بود هم گفت به نظر من ما باید مثل دشمن رفتار کنیم دشمن چراغ ها را خاموش می کند و یک سری تغییراتی ایجاد می کند بعد چراغ ها را روشن می کند و همه می گویند وای ما چه زمانی این آب و رنگ شدیم. وقتی نوبت به من رسید به آن ها گفتم من با نظر شماها مخالف هستم ما می گوییم ما دوستیم دشمن نیستیم دوست باید چراغ ها را روشن کند، راه و چاه را نشان دهد ان دو حسن دارد؛ چراکه امکان بازگشت را برای کسی که به بیراهه می رود، فراهم می کند و چون از قبل با راه آشنا شده احتمال اینکه برگردد خیلی زیاد است و اگر هم برنگردد حجت بر او تمام شده است چون با آگاهی رفته است. من باره گفته ام در هر شهری که فقط ده نفر برای آموزش اماده باشند، خدمات آموزش ارائه می دهیم و در آخر هم یک هماش حجاب برگزار می کنیم و این ده نفر را معرفی می نماییم. در حال حاضر ما از اکثر شهرها سفارش داریم و من نمی توانم همه این سفارش ها را انجام بدهم بلکه می خواهم ماهی گیری را به آنها آموزش دهم و قطعا با فراگیری آموزش حجاب قرانی قدم های خوبی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برداشته می شود.

چادر حسنا

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما تشکر می کنم.

چادر حسنا

چادر حسنا

چادر حسنا




نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 92/9/9
زمان : 2:8 عصر
قوانین مصوب مربوط به حجاب از ابتدای انقلاب اسلامی
نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 92/9/3
زمان : 1:19 عصر
فراز و نشیب حجاب اسال 57 تا 89
نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 92/9/3
زمان : 1:18 عصر
حجاب سرچشمه کمال زن است .
نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 92/9/2
زمان : 2:15 عصر
حجاب آسان؛ ارمغان جلابیب برای زنان ایرانی
نظرات ()

در گفت‌وگو با یک طراح چادر مطرح شد
حجاب آسان؛ ارمغان جلابیب برای زنان ایرانی

یک طراح چادر گفت: جلابیب دارای یک شبه مقنعه است که شما را از سر کردن روسری بی‌نیاز می‌کند. این مقنعه کاملا به چادر دوخته شده و با بغل کردن کودک یا بر اثر باد، تکان نمی‌خورد و محکم روی سرتان می‌ماند و می‌توانید مقنعه را با توجه به صورت‌تان تنظیم کنید.

خبرگزاری فارس: حجاب آسان؛ ارمغان جلابیب برای زنان ایرانی

 

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، سایت رجانیوز نوشت: همیشه کوهپیمایی با چادر برایم سخت ترین کار دنیا بود، شاید بارها با چادرم زمین می خوردم ولی حاضر نبودم مثل خیلی از دوستانم آن را در کیفم گذاشته و به راهم ادامه دهم. بارها با خودم تصمیم گرفتم که دیگر به این کوهپیمایی های ماهانه در کنار دوستان خاتمه دهم ولی نمی شد و نمی توانستم...

این کشمکش ها بین من و چادرم ادامه داشت تا اینکه یکروز جمعه در میانه راه چادرم به زیر پایم رفت و من محکم به زمین خوردم و کمی آنسوتر دختری با حجاب نامتعارف شروع به تمسخر من کرد و همین موضوع باعث شد تا مدتی کوهپیمایی را کنار بگذارم نه چادرم را! ولی تحریم کوهپیمایی در آن روزها باعث آشنایی من با «جلابیب» شد؛ چادری که حالا با آن به راحتی کوهپیمایی می کنم، پشت فرمان می نشینم، پسرم را در آغوش می گیرم و حتی صبح ها به راحتی به پیاده روی می روم و در پارک می دوم.

مینا سرمدی امروز در پارک آنچنان از خاطره آشنایی اش با جلابیب برایم می گوید که دلم می خواهد یکی مثل این چادر داشته باشم!  هم ظاهرش زیباست، هم حجابش کامل است، هم زییپی برای قرار دادن کیف پول و تلفن همراه دارد و ده ها ویژگی دیگر که در ادامه در گفتگو با معصومه کریمی زاده طراح جلابیب بدان اشاره می کنیم.

معصومه کریمی زاده طراح جلابیب، کارشناس الهیات با گرایش ادیان و عرفان و مربی حفظ قرآن است. وی اصلا طراح لباس نبوده و قبل از طراحی جلابیب، چادر دیگری طراحی نکرده بوده ولی تا به امروز توانسته است 40 طرح در طراحی چادر جلابیب ارائه دهد.

 

* چادری که خودش حجاب مرا حفظ می کند

وی به رجانیوز می گوید: چند سال پیش در زمان دانشجوییم هر دو فرزندم کوچک بودند، فعالیت اجتماعی زیادی نیز داشتم،‌ همیشه آرزو می کردم ای کاش چادری داشتم که با پوشیدن آن نیازی به مقعنه و مانتو نداشته باشم،‌ چادری که خودش بتواند حجاب من را حفظ کند و در عین حال بسیار راحت باشم. به دنبال این احساس نیاز تصمیم گرفتم چنین چادری را برای خودم طراحی کنم و دقت زیادی داشتم که ظاهر آن بسیار شبیه چادر های عادی باشد. با استناد از آیه "ای در قرآن که فرموده است:" یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یو ذین و کان الله غفورا رحیما"،"ای پیامبر به همسرانت، دخترانت و زنان مؤمن بگو جلباب‌های خود را فرو افکنند تا به خوبی شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده و مهربان است."

 

* جلابیب به معنای پوشش سراسری است

این آیه جرقه طراحی جلابیب را در ذهن خانم کریمی زاده روشن می کند، این طراح چادر تصریح کرد: در حال حاضر زنان با مسئولیت مادری و اشتغالی که در خارج از منزل دارند، احتیاج به یک حجاب کامل در چارچوب دین و همراه با عرف جامعه و در عین حال دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی که آسودگی‌هایی را برای او ایجاد کند، دارند.

از او در خصوص انتخاب نام جلابیب نیز سئوال کردیم که گفت: جلابیب از  آیه 59 سوره احزاب گرفته شده و به معنای پوشش سراسری است که شامل روسری بلند، مقنعه و پیراهن گشاد می شود. از این آیه معنای علاقه به حجاب و حفظ کردن آن برداشت می شود که به عقیده من جلابیب رسالت خودش را در زمینه پوشش حفظ کرده است.

 

* انواع جلباب؛ جلباب روسری دار مشکی، جلباب رنگی جهت اقامه نماز و جلباب سفید جهت احرام

این طراح چادر در خصوص ویژگی های چادر جلابیب گفت: چادرهای جلابیب 14 قابلیت دارد و در طول چهار سال به چهل طرح رسیده و رتبه های بسیاری را کسب کرده است، در ابتدا که در نمایشگاه قرآن شرکت کردیم تنها 14 نوع جلابیب بود و در عرض یکسال مدلهای دیگری هم به ذهنم رسید.

وی ادامه داد: از این 40 طرح تاکنون سه طرح وارد بازار شده است که شامل جلباب روسری دار مشکی، جلباب رنگی جهت اقامه نماز و جلباب سفید جهت احرام است، فلسفه جیب دار شدن جلابیب به خاطر رمی جمرات احرام بود تا خانم ها در مناسک حج راحت باشند، این چهارده قابلیت کاملا منحصر به فرد بوده و اسکلت اصلی چادر‌های جلابیب بر اساس چادر‌های عادی طراحی شده است.

 

* جلباب نیاز به سرکردن روسری یا مقنعه و پوشیدن مانتو و ساق دست ندارد

کریمی زاده افزود: این چادرها به هیچ عنوان بدن نما،‌ اندامی و چسبان نیست و حتی فاصله بین دست و بدن توسط آستین مخفی که دارای آستین ساق دست و آستین زمستانی است، پوشانده شده. این چادر طوری طراحی شده که نیاز به سرکردن روسری یا مقنعه و پوشیدن مانتو و ساق دست ندارد و خودش به تنهایی حجاب شما را کامل می کند.

این طراح چادر اضافه کرد: جلابیب دارای یک شبه مقنعه است که شما را از سر کردن روسری بی نیاز می کند. این مقنعه کاملا به چادر دوخته شده و با بغل کردن کودک یا در اثر باد، تکان نمی خورد و محکم روی سرتان می ماند و می توانید مقنعه را با توجه به صورت تان تنظیم کنید. آستین چادر هم طوری طراحی شده که خودش ساق دست دارد و با یک زیپ مخفی محکم می شود و نمی گذارد آستین حرکت کند و دست تان پیدا شود.

 

* چادری با آستین زمستانی

کربمی زاده گفت: یک آستین زمستانی هم در چادر تعبیه شده که کمی آزادتر است و به شما این امکان را می دهد که در فصل سرد سال، لباس ضخیمی زیر چادرتان بپوشید. جیبهای مخفی که داخل چادر طراحی شده شما را از کیف دست گرفتن بی نیاز می کند. چون می توانید وسایلی مثل کیف پول و موبایل تان را در آنها جا بدهید و مطمئن باشید که کیف و گوشیتان دزدیده نمی شود.

 

* آسان برای معاینات پزشکی

وی عنوان کرد: زیپی که در فاصله بین مقنعه و چادر قرار دارد، معاینات پزشکی را هم آسان می کند، چون دیگر نیاز نیست چادرتان را درآورید. یک مزیت دیگر این چادر هم آن است که با باز کردن زیپ این چادر می توانید به راحتی به فرزندتان شیر بدهید و قابلیت رو گیری را برای زنان دارد. بیشترین دقت من این بود که در درجه اول پوشش چادر کامل باشد و زیبا شدن این چادر از عنایات خداوند بود.

 

* جلابیب و استقبال زنان و دختران ایرانی

طراح جلابیب از استقبال زنان و دختران از این چادر نیز برایمان گفت: پس از طراحی این چادر، با استقبال بسیار دوستان و آشنایان روبرو شدم،‌ در واقع هر یک از دوستان که این چادر را مشاهده می‌کرد،‌ متقاضی آن برای استفاده در خارج از منزل می‌شد؛ 2 ماه پس طراحی چادرهای جلابیب، برای نخستین بار در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به صورت گسترده، این طرح برای عموم نمایش داده شد که در این نمایشگاه،‌ حدود 200 سفارش قبول شده و همان‌جا بود که چادرهای جلابیب در بین مردم معروف شد.

به گفته وی حجاب باید آسان شود تا رغبت به آن زیاد شود و باعث دل زدگی نشود.

 

* جلابیب تاثیر زیادی در گرایش زنان و دختران به چادر داشته است

کریمی زاده تاکید کرد: جلابیب تاثیر زیادی در گرایش زنان و دختران به چادر داشته است و این مسئله به وفور دیده شده است، طراحی این چادر از ابتدا برای محجبه ها بود و ما در نمایشگاه بین المللی مشاهده کردیم که افراد بسیاری شیفته این چادر می شدند، آن را می خریدند و برای این افراد پوشش راحت و کاربردی چادر مهم بود، علاوه بر این تازه مسلمانان روسی و انگلیسی نیز از این چادر استقبال می کنند.

کریمی زاده ادامه داد: ‌بعد از برگزاری نمایشگاهی که به درخواست دانشگاه ملی زابل برپا شد، طی تماس‌های به اطلاع بنده رساندند که زنانی که تاکنون چادری نبودند و به هیچ نوع طرح چادر علاقه‌ای نشان نمی‌دادند، با دیدن چادرهای جلابیب اظهار خوشحالی کرده و عنوان کرده‌اند این همان چادری بود که می‌خواستند چراکه این چادرها در مقابل بادهای 120 روزه و شدید زابل مقاومت می‌کند.

 

*  چه پارچه ای جلابیب را زیباتر می کند؟

وی در خصوص نوع پارچه استفاده شده برای جلابیب نیز گفت: اسکلت اصلی چادر‌های جلابیب بر اساس چادر‌های عادی طراحی شده است بنابراین 5 متر کامل پارچه برای دوخت چادر جلابیب استفاده می‌شود؛‌ پارچه ای که برای دوخت جلابیب عرضه می شود، باید ویژگی هایی داشته باشد. مثلا ضخیم بوده و دوام خوبی داشته باشد. از طرف دیگر نیازی به اتوکشی نداشته باشد و پرز هم ندهد.

 

* افتخارات جلابیب

جلابیب تاکنون رتبه‏های فراوانی را نیز از آن خود کرده است، در نخستین همایش تجلیل از طلایه داران عفاف و حجاب مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت و تنها حجابی بود که به صورت عملی مورد تجلیل قرار گرفت و تندیس حجاب و عفاف دریافت کرد. در حوزه بین الملل نیز در جشنواره زنان سرزمین من نیز مقام کسب کرده است.

جلابیب در همه استانها نیز شعبه دارد و به راحتی در دسترس زنان ایرانی خواهد بود، کافیست آن ها به نمایندگی این چادر در استان مراجعه کرده و پوششی با این همه کارکرد را تجربه کنند. دوستان ما در تهران نیز می توانند با مراجعه به شعب فروشگاه های دینا و تیام اقدام به خرید جلابیب نمایند.

حالا خانم سرمدی یک گروه راه انداخته و همه با هم جلابیب به سر می کنند و به کوه می روند تا هم فرهنگ عفاف و حجاب را ترویج کرده باشند و هم به کسانی که چادر در دست و پایشان گیر می کند و زمین می خورند، جلابیب را معرفی کنند.

او می گوید خیلی ها با مشاهده جلابیب در مترو، اتوبوس، پارک، کوه و مهمانی از من آدرس مراکز فروش آن را می گیرند و این حجاب آسان، زنان چادری را به داشتن حجاب بهتر و زنان غیر چادری را برای داشتن حجاب برتر ترغیب می کند.

خانم سرمدی پسرش را در آغوش می گیرد و از پارک خارج می شود و من به چادری فکر می کنم که به دور از خودنمایی حجابی کامل را تبلیغ می کند و به دل می نشیند.

 

 

 

 

 

 

 

    

 




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 92/7/19
زمان : 4:30 عصر
چادر چشم بادامیها بر سر زنان ایرانی
نظرات ()

چادر، لباس ملى ماست؛ چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است.
خبرگزاری فارس: چادر چشم بادامی‌ها بر سر زنان ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس - سعیده سخایی: پاساژ موسی‌ بن‌ جعفر(ع) قم سرزمین چادر‌های رنگی و مشکی است؛ با ورود به مغازه‌ای تنها با پرسیدن «چادر مشکی خوب چی دارید؟» طاقه‌های چادر است که روی میز چیده می‌شود از قواره‌ای 500 هزار تومان تا قواره‌ای 50 هزار تومان، از قیمت‌ها و این همه مارک ژاپنی و کره‌ای گیج شده‌ام؛ به این فکر می‌کنم که این چشم بادامی‌ها برای عوض شدن مد چادر زنان ایرانی نقشه می‌شکند و هر روز یکی از چادر‌های ساده، براق، مات، طرح‌دار و... به بازار می‌آید.

مقام معظم رهبری در سال 1373 در جمعی از بانوان فرمودند: «مردم ما چادر را انتخاب کرده‌اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد. گفتیم که چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است. ولى زنان ما می‌خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آنکه یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.»

بانوان ایرانی‌ مدت‌هاست که از چادر مشکی به عنوان حجاب استفاده می‌کنند و در این میان می‌توان گفت بخش اعظمی از بانوان استان قم از پوشش چادر استفاده می‌کنند؛ اما هنوز بعد از سال‌ها پارچه چادر مشکی یک جنس وارداتی و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این کالا در جهان است همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به 39 میلیون مترمربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.

از فروشنده می‌پرسم چرا چادر ایرانی ندارید، با خنده می‌گوید: ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری چادر مشکی تولید نمی‌کند چون صنعت تولید نخ مشکی برای تولید پارچه چادری نداریم.

عبداللهی از دیگر فروشندگان پارچه می‌گوید: چند سال قبل کارخانه تولید پارچه چادر مشکی بافی احداث شد مدتی هم تولید داشت اما به دلیل عدم مرغوبیت استقبالی از آن نشد و بعد از چند ماه تعطیل شد.

طبق اسناد و آمار، حداقل 40 میلیون مترمکعب در سال به چادر مشکی نیاز است که تنها دو میلیون متر مکعب آن تولید داخل بوده و باقی از طریق واردات تامین می‌شود. اغلب چادرهای مشکی در ژاپن و کره تولید شده که فروشندگان داخلی با چند واسطه آن را از امارات وارد می‌کنند که به دلیل وجود چندین واسطه تا به دست خریداران برسد قیمت آن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

از آن‌جایی که تولید چادر مشکی با ضایعات همراه است صرفه اقتصادی تولید آن در ایران وجود ندارد از سوی دیگر برای تولید این محصول نیاز به مواد خاصی به نام «دیپ‌شیپ» است که قابلیت تولید آن در کشور نیست و باید از کشورهایی تولید کننده یعنی ژاپن و کره وارد شود؛ این ماده عمق مشکی را در پارچه چادر ایجاد می‌کند که گرچه واردات آن هزینه زیادی برای تولید کنندگان نداشته اما نقش کلیدی از نظر تکنیکی و کیفیتی در تولید چادر مشکی دارد.

نزدیک به هفت سال قبل خبر نخستین تکنولوژی تولید چادر مشکی در کارخانه «ایران مرینوس» قم اعلام شد، این کارخانه در یک پروژه تحقیقاتی موفق به بافت پارچه چادری مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این پارچه شد که بعد از مدت کوتاهی تولید آن متوقف شد؛ شرکت کرپ‌ناز کرمان، حجاب شهرکرد و نای‌زرین خوانسار از دیگر کارخانه‌های تولید چادر مشکی در کشور بودند که فعالیت این کارخانه‌ها نتایج قابل توجهی نداشت.

دبیر اتحادی صنف قماش فروشان قم می‌گوید: نبود صنعت تولید پارچه چادر مشکی در کشور ناشی از نبود دستگاه‌های به‌روز و تکنولوژی مناسب است زیرا پارچه چادری مشکی به ظرافت زیاد و نخ مرغوب و رنگ ثابت نیاز دارد و تولیدات کارخانه‌های فعال در این زمینه به دلیل نداشتن کیفیت و دوام با استقبال روبه‌رو نشد.

علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی کشور از واردات سالانه 20 هزار تن پارچه به ارزش 98 میلیون دلار در کشور خبر داده و گفته است: سود واردات پارچه چادری مشکی مانع تولید آن در کشور می‌شود زیرا در این صورت منافع افرادی به خطر می‌افتد.

در سال گذشته خبر احداث کارخانه تولید چادر مشکی با 19 میلیون یورو اعتبار در شهرکرد منتشر شد اما تاکنون تولیدات این کارخانه روانه بازار نشده و پارچه فروشان از وجود آن بی اطلاع هستند.

***

 

با وجود اینکه بارها به این‌ پاساژ آمده‌ و رفته‌ام اما این بار فرق می‌کند حالا یک دغدغه دارم، من به عنوان یک زن ایرانی که پوشش چادر را انتخاب کرده‌ام چرا نمی‌توانم از تولید ملی کشور خود استفاده کنم و چه کسانی از این ناتوانی سود می‌برند دلالان، تجار، بازاریان و یا دست‌های پنهان؟




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 92/7/19
زمان : 4:29 عصر
عکس: حجاب زنان دوره قاجار
نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 92/7/16
زمان : 3:2 عصر
دختران بالا شهر تهران در زمان قاجار
نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 92/7/13
زمان : 9:56 عصر




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ